Sitodruk czy druk cyfrowy – jaka metoda sprawdzi się lepiej na odzieży reklamowej?
Dzięki bogactwu dostępnych na rynku metod nadruku na odzieży dla każdego projektu możliwe jest znalezienie idealnego rozwiązania. Porównajmy dwie z najczęściej wybieranych technik: sitodruk oraz druk cyfrowy. Przeczytaj i dowiedz się, którą metodę wybrać – sitodruk czy druk cyfrowy? Sprawdź teraz!
Sprawdź również: Metody znakowania odzieży – która najlepsza?
Sitodruk a druk cyfrowy – czym się różnią?
Sitodruk i druk cyfrowy to dwie popularne metody drukowania, które istotnie różnią się pod względem procesu technologicznego.
Sitodruk
Sitodruk polega na przepuszczaniu farby przez specjalnie przygotowaną wcześniej matrycę z naniesionym wzorem. Matryca ta jest wykonana np. z metalu albo tkaniny poliestrowej lub nylonowej naciągniętej na ramę. Aby utworzyć wzór do nadruku, matrycę pokrywa się warstwą światłoczułej emulsji i naświetla światłem UV przy użyciu kliszy z wydrukowanym projektem. Emulsja, która nie została naświetlona, jest następnie wypłukiwana wodą, tworząc miejsca przepuszczalne dla farby.
Powstały w ten sposób szablon umieszcza się na drukowanym materiale i przy użyciu rakla przeciska się farbę przez oczka matrycy. Następnie farba musi wyschnąć. W zależności od projektu może być konieczne naniesienie innych kolorów, każdy kolor aplikowany jest oddzielnie.
Więcej na: Sitodruk – co to jest?
Druk cyfrowy
Druk cyfrowy jest nieco mniej skomplikowany. Projekt graficzny jest po prostu przesyłany z komputera do drukarki. Jedną z najpopularniejszych technik druku cyfrowego jest metoda DTG (Direct to Garment), która polega na bezpośrednim nanoszeniu atramentu na odzież, po czym aplikacja utrwalana jest w prasie termotransferowej.
Inną metodą druku cyfrowego, która usuwa problemy związane z drukiem na materiale, jest metoda DTF (Direct to Film), która oznacza naniesienie atramentu na specjalną folię. Dopiero z folii nadruk przenoszony jest na tkaninę za pomocą prasy transferowej.
Sprawdź również: Haft komputerowy – co to jest?
Sitodruk – na jakiej odzieży sprawdzi się najlepiej?
Sitodruk jest dobrym wyborem w przypadku odzieży bawełnianej lub uszytej z mieszanki bawełnianej, nadaje się też do stosowania na poliestrze i innych syntetykach. Pewne ograniczenie stanowi ciemna tkanina, gdy nadruk ma być jasny. Jednak wysokiej jakości farby tę niedogodność całkowicie eliminują.
Co więcej, sitodruk jest wykorzystywany nie tylko do nadruków na odzieży, ale też na innych podłożach, np. papierze, metalu, plastiku czy szkle. Powierzchnia przedmiotów do zadruku może być płaska lub cylindryczna.
Sitodruk – jakie ma zalety i wady?
Wśród najważniejszych zalet sitodruku można wskazać jego trwałość i jakość. Używane farby są bardzo wytrzymałe, odporne na ścieranie, promieniowanie UV i pranie. Drukowane obrazy mają wysoką jakość, z intensywnymi kolorami i wyraźnymi konturami. Dzięki temu sitodruk jest często wybierany do produkcji odzieży i akcesoriów reklamowych, które muszą efektownie się prezentować i wytrzymać długotrwałe użytkowanie.
Technika sitodruku umożliwia stosowanie różnych efektów specjalnych, takich jak nadruki brokatowe, fluorescencyjne, metaliczne, czy trójwymiarowe, co pozwala uzyskać unikalne i atrakcyjne wizualnie produkty. Pewnym mankamentem jest jednak ograniczona kolorystyka obejmująca kolory z palety Pantone.
Przeczytaj: Personalizacja odzieży – kiedy i dlaczego warto?
Jednym z głównych minusów sitodruku jest czasochłonny proces przygotowania szablonu. Dlatego przy małych nakładach koszty jednostkowe mogą być znacznie wyższe w porównaniu do innych technik druku, takich jak druk cyfrowy. Za to sitodruk jest bardzo efektywny kosztowo przy produkcji dużych nakładów. Cena jednostkowa nadruku znacznie spada wraz ze wzrostem liczby drukowanych egzemplarzy. To sprawia, że sitodruk jest opłacalny w produkcji masowej.
Druk cyfrowy DTG – na jakiej odzieży sprawdzi się najlepiej?
Druk DTG będzie najlepszym wyborem w przypadku odzieży bawełnianej lub zawierającej maksymalnie ok. 20% domieszki włókien poliestrowych. Wybierając do nadruku takie tekstylia, można mieć pewność, że aplikacja utrzyma się długo i będzie prezentować się dobrze. Wiąże się to z tym, że bawełna lepiej chłonie atrament. Poliester jest mniej chłonny i barwnik nie nasyci wystarczająco włókien. Nie oznacza to, że drukowanie na tkaninach syntetycznych, jak poliester, jest całkowicie niemożliwe. Wymagają one jednak specjalnej obróbki.
Bardziej uniwersalny jest druk DTF. W jego przypadku istnieje praktycznie całkowita dowolność w doborze tkanin.
Druk cyfrowy DTG – jakie ma zalety i wady?
Druk DTG oferuje wyjątkową jakość nadruku z bardzo wysoką rozdzielczością, pozwalając na odtwarzanie skomplikowanych wzorów, detali oraz gradientów kolorów. Drukarki potrafią precyzyjnie nanosić farbę na tkaninę, co skutkuje wyraźnymi, żywymi i trwałymi obrazami. Do wykorzystania mamy pełne spektrum kolorów CMYK, dzięki czemu możliwe jest drukowanie obrazów fotograficznej jakości z bogatą paletą barw.
Choć druk DTG oferuje wysoką jakość nadruku, jego trwałość może być nieco niższa w porównaniu do sitodruku, zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu i częstym praniu.
Jedną z największych zalet druku DTG jest też szybkość realizacji, ponieważ nie wymaga on skomplikowanych przygotowań. W odróżnieniu od sitodruku pozwala na produkcję nawet pojedynczych egzemplarzy odzieży przy niskim koszcie. To niezwykle korzystne dla małych firm oraz osób zamawiających personalizowane produkty. Umożliwia realizację unikalnych zamówień bez konieczności dużych inwestycji.
Wejdź na: Co to jest sublimacja?
Sitodruk czy druk cyfrowy – co wybrać na odzież reklamową?
Wybór między sitodrukiem a drukiem cyfrowym DTG zależy od kilku kluczowych czynników, takich jak nakład, czas realizacji, rodzaj wzoru, rodzaj materiału, o których wspomnieliśmy wcześniej.
Sitodruk jest odpowiedni wówczas, gdy nadruk chcemy wykonać na większej liczbie egzemplarzy. Działa tu zasada: im więcej, tym tańsza cena jednostkowa. Aplikacji nie uzyska się na pewno od ręki, bo przygotowanie szablonu jest pracochłonne. Technika ta sprawdzi się w przypadku nadruków jednokolorowych lub ograniczonych kolorystycznie, za to nie ma tu zbyt dużych ograniczeń materiałowych.
Kiedy chcesz wykonać nadruk na pojedynczych sztukach odzieży, zdecydowanie bardziej opłacalną metodą będzie druk cyfrowy. Jeśli posiadasz odpowiednio przygotowany projekt (plik wektorowy), zamówienie można zrealizować bardzo szybko. To technika dobra dla szczegółowych obrazów. Jest warta polecenia zwłaszcza w przypadku tkanin bawełnianych, jednak nie tylko, dlatego warto skonsultować możliwość wykonania aplikacji na innych materiałach.